Zorg dat je gezien wordt..


zorg dat je gezien wordt!

zorg dat je gezien wordt!

Het wordt langzaamaan alweer steeds vroeger donker. Je wilt dan, net als in de zomer, tóch lekker je rondje gaan lopen!

Ga er niet vanuit dat een ander je wel zal opmerken, maar zorg ervoor dat de ander jou gewoon ziet! Er is een enorm aanbod aan artikelen waarmee je je zichtbaarheid en je veiligheid kunt verbeteren.

Naast de goede hardloopkleding waaraan al vaak reflectiemateriaal is toegevoegd, kun je denken aan extra hulpmiddelen zoals lichtgevende hesjes, armbandjes met reflectie, armbandjes met lichtjes, hoofdlampjes (voor als je zelf ook iets wilt zien in bijvoorbeeld een donker bos), neon LED clips voor aan je schoenen, lichtgevende veters in je schoenen, een cap of pet van lichtgevend materiaal en er zijn vast nog wel zaken te verzinnen die er toe bijdragen dat je zichtbaar bent voor een ander. De hardloop speciaalzaak bij jou in de buurt kan je er alles over vertellen!

Denk nou niet dat het jou nooit zal overkomen en dat het wel meevalt… want dat is niet. Zorg gewoon dat je zichtbaar bent in de komende donkere periode! Ook al loop je in een ‘verlichte’ omgeving (straatlantaarns, etc..), dan nóg is het aan te raden om zelf zo zichtbaar mogelijk te zijn. Als automobilist verwacht je niet die ene snelle loper die nog nét even wil oversteken…

Naast de zichtbaarheid in het donker, is het ook belangrijk dat je weet wáár je gaat lopen. In de zonnige periode achter ons, kun je goed zien waar je loopt en zijn oneffenheden in de ondergrond goed op te vangen.. In het donker zul je die oneffenheden vaak niet zien. Let er dus op dat je in het donker een route kiest zonder teveel van deze oneffenheden. Ken je route en voorkom daarmee dat je onnodige blessures oploopt!

Afhankelijk van je route kun je er voor kiezen om links of rechts van de weg te gaan lopen. Beide is goed, maar wissel wel af omdat vaak de wegen een beetje bol lopen. Dat betekent een andere belasting voor je benen (en rest van het lichaam). Loop je links (bredere wegen/(fiets)paden), dan zie je het tegemoetkomende verkeer en kun je daar op anticiperen (in de berm springen indien nodig). Op de smallere wegen/(fiets)paden zou ik dan weer (uiterst) rechts lopen. Loop je buiten de bebouwde kom zonder verlichting, kijk dan niet in de tegemoetkomende koplampen. Het duurt namelijk best wel lang voor je daarna weer gewend bent aan het donker (je ogen hebben zo’n 20 minuten nodig).

Let dus de komende (donkere) periode goed op jezelf, maar blijf vooral wel hardlopen!!!