2x wedstrijdspanning


De wedstrijddag komt eraan! Wat te doen?

Heel veel mensen die hardlopen en naar een wedstrijd toe trainen, denken dat het verstandig is om de dagen voor een wedstrijd niets te doen aan hardlopen. Ik denk dat dat een misser is. Doe gewoon ietsje minder dan dat je normaal zou doen en doe op de dag vóór de wedstrijd een goede wedstrijdvoorbereiding om de juiste wedstrijdspanning in de benen te krijgen. Doe je normaal 3 trainingen in de week, dan zou je in de week voor je wedstrijd een lekkere interval training kunnen doen en daarnaast een rustig duurloopje tussen de 30 – 60 minuten (lekker easy en niet al te lang). Op de dag vóór je wedstrijd ga je uiteindelijk even de benen op spanning zetten. Vaak (zeker bij de grotere wedstrijden) sta je lang stil in het startvak voordat je gaat starten. De eerste 1-2 km heb je dan vaak nodig om een beetje warm te worden. Als je de dag van tevoren een goede wedstrijdvoorbereiding doet, heb je al een hele fijne spierspanning in je benen en hoef je niet de eerste paar km’s te zwoegen. Een goede wedstrijdvoorbereiding is bijvoorbeeld: warming-up – enkele losmakende oefeningen – enkele loopscholingsoefeningen – 5x (1′ ontspannen snel/ 2′ rustig wandel dribbel wandel) – cooling down.

wedstrijdvoorbereiding

wedstrijdvoorbereiding

Op de wedstrijddag zelf is het hebben van ‘gezonde’ wedstrijdspanning absoluut nodig om een goede prestatie neer te zetten. Sommige mensen hebben echter ietsje teveel zenuwen. De zenuwen worden je de baas en de wedstrijd lijkt gedaan.

Probeer vanaf het moment dat je uit je bed stapt je ‘normale’ routine te handhaven, alsof het een hele gewone dag is. Voel je dan tóch die zenuwen opkomen, dan is het altijd handig om een paar ademhalingsoefeningen te doen. Hoe rustiger je ademt, hoe rustiger dat je blijft. Gewoon heel rustig inademen en daarna heel rustig uitademen. Dit herhaal je heel bewust totdat je er lekker rustig van bent geworden. Eenmaal in het startvak van je wedstrijd mag je weer de nodige kriebels en zenuwen hebben. De adrenaline pompt door je lichaam en je wilt gaaaaaan!

in het wedstrijdvak

in het wedstrijdvak

Loop je je eerste wedstrijd, ga dan niet te hard van stapel! Dat mag je meestal na de eerste 2km al bekopen en wordt de rest van je wedstrijd minder leuk. Zorg dat je relatief rustig start en versnel een beetje na de eerste paar km’s. Let goed op je ademhaling en geniet van de loop en de toeschouwers. Heb je op 1-2 km voor het einde nog wat over? Versnel dan lekker en probeer er een leuke tijd uit te persen. Gaandeweg je meer en meer wedstrijden hebt gedaan, weet je je wedstrijd vaak steeds beter in te delen en zijn de zenuwen al niet zo erg meer!

 

Heel veel plezier bij het lopen van je (eerste) wedstrijd!