Core-stability en Hardlopen


Je rent braaf je rondjes en je conditie gaat zienderogen vooruit. Je traint je beenspieren en je gaat lekker. Tóch ben je nog niet helemaal klaar. Er komt nog nét een beetje meer kijken om effectief te kunnen hardlopen.

Om goede prestaties neer te kunnen zetten is het belangrijk om goed getrainde beenspieren te hebben. Maar om vervolgens een optimaal resultaat uit je trainingen te kunnen halen, is het ook belangrijk om de spiergroepen rondom je beenspieren te trainen. Dat zijn de spieren die rond je romp zitten. We noemen deze spieren de “core”. Door deze core te trainen, zorg je voor een veel betere houding tijdens het hardlopen en een betere balans tussen de verschillende spieren. Daarnaast werkt het trainen van je core blessure preventief.

core oefening

core oefening

Core-stability Oefeningen

We zijn allemaal wel bekend met de traditionele sit-ups, het opdrukken en de plank. Daarnaast zijn er nog ontzettend veel andere oefeningen die je kunt doen om je core te verbeteren en te versterken. Echter zijn er ook veel oefeningen die wat minder geschikt zijn voor ons hardlopers, maar die meer thuis horen in de fitness wereld. Op het internet zijn goede voorbeelden te vinden van oefeningen voor hardlopers. Een aantal goede en leuke oefeningen om mee te beginnen staan bijvoorbeeld op vimeo. Doe de oefeningen bijvoorbeeld op de dagen dat je niet gaat hardlopen.

Is dit wel iets voor mij?

JA!!! De core oefeningen zijn belangrijk voor alle hardlopers. Van absolute beginner tot op-en-top-fanatieke-topper. Je zult merken dat je, na het doen van de oefeningen, gemakkelijk je benen zult kunnen optillen. Je passen worden krachtiger. Je zet je heupen veel beter in, etc, etc… Allemaal zaken die belangrijk zijn om efficiënter te lopen, maar zeker ook belangrijk zijn om blessures te voorkomen! Maak dus tijd vrij om een aantal keren per week de oefeningen te doen. Je kunt dan beter een paar km’s minder hardlopen én daarnaast je oefeningen doen. Ga voor een betere hardloop techniek en train je core.

Belangrijk!

Had ik al gezegd dat core oefeningen doen belangrijk is voor hardlopers? Oke… dat is het dus ook! Zorg voor een goede balans in de oefeningen. Niet alleen maar buikspier oefeningen doen en bijvoorbeeld de rugspieren ‘vergeten’. Doe een zo compleet mogelijke work-out en probeer heel de core aan te pakken. Bouw het rustig op en ga niet gelijk de eerste keer helemaal los. Begin rustig en herhaal de oefeningen gaandeweg steeds vaker of doe ze langer, maar begin rustig! Zorg dat je de oefeningen GOED uitvoert! Kwaliteit is in deze vele malen belangrijk dan kwantiteit. Door het onjuist uitvoeren van de oefeningen heb je een grote kans dat je niet de juiste spieren traint. Let dus goed op je houding bij de oefeningen. Het is beter om een oefening 3x goed uit te voeren, dan 30x snel afraffelen zonder erop te letten of je de oefening wel goed doet.

Hardlopen in Tilburg Power-Uurtje bij Runnersworld Tilburg

Mocht je het lastig vinden om zelf aan de slag te gaan en wil je graag onder begeleiding je core stability oefeningen doen? Dat kan (als je in of in de buurt van Tilburg woont). Op de maandagochtend van 12.00 – 13.00 uur, op de woensdagmiddag van 16.00 – 17.00 uur en op vrijdagavond van 19.00 – 20.00 uur kun je terecht bij Runnersworld Tilburg aan de Schouwburgring 8, 5035 TL Tilburg. Je kunt je aanmelden via info@runnersworldtilburg.nl. Kosten zijn €2,50 per keer.

Power-Uurtje

Power-Uurtje